GRAND-PRIX 64. FESTIVALA MESS ZA PREDSTAVU ”TRAGUDIA“ ALESSANDRA SERRE
Žiri u sastavu Izudin Bajrović, glumac, Gorčin Stojanović reditelj i Ana Vukotić, rediteljica danas, tačno u podne, proglasio je pobjednike i pobjednice 64. Internacionalnog teatarskog festivala MESS:
Grand Prix –“Zlatni lovorov vijenac za najbolju predstavu u cjelini” – „Tragudia: Pjesma o Edipu“
Predstava Tragudia/Pjesma o Edipu jedinstvena je i autentična teatarska poema nastala na jednoj od temeljnih priča naše civilizacije. Osobenim i samosvojnim jezikom uronjena u moć teatra kao sveobuhvatnog umjetničkog oblika, ova predstava pred publiku postavlja najkrupnija pitanja ljudske egzistencije, ne libeći se da pruži ako ne odgovor, a ono utjehu zbog trošnosti bića i njegova bitka, nemoći pred usudom, ali i neminovnosti preuzimanja etičke odgovornosti za učinjeno i počinjeno. I sve to postiže sredstvima mogućim samo u pozorištu, i samo u živom izvođenju i sadejstvu sa gledaocima, razbuđujući pokadšto zatomljenu nadu da uzvišenost umjetničkog teatra može trijumfovati nad banalnošću, površnošću i kratkotrajnim efektima.
Zlatni lovorov vijenac za najboljeg reditelja – Alessandro Serra „Tragudia: Pjesma o Edipu“
Alessandro Serra, kao reditelj, ali i scenograf, kostimograf i dizajner svjetla, predstave „Tragudia: Pjesma o Edipu“, oblikuje u sadejstvu sa svojim posvećenim i moćnim ansamblom, i ostalim umjetničkim saradnicima, predstavu koja njihovo vrhunsko umijeće, znanje i vještinu dovodi u puni sklad sa odabranim literarnim i mitskim predlošcima, ne lišavajući se humora i ne bježeći od tragike, čineći to rafiniranim, delikatnim, minucioznim rediteljskim postupkom, svojevrsnom teatarskom poezijom tijela, glasa, svjetla, zvuka i prostora.
Zlatni lovorov vijenac za najbolje glumačko ostvarenje: Chiara Michelini, „Tragudia: Pjesma o Edipu“
Chiara Michelini u višestrukoj ulozi u predstavi „Tragudia: Pjesma o Edipu“, nije samo vrhunska glumica ogromne dramske snage, suverene vještine i apsolutne posvećenosti, nego i istinska vladarka scene, ona čija je prisutnost u isti mah nadahnjujuća i uznemirujuća, krha i moćna, ljudska i anđeoska, tragička i puna iskričavog duha, a prije i poslije svega – potpuno i neopozivo predana teatarskoj igri i njenim najvišim dometima.
Nagradu “Rejhan Demirdžić” za najboljeg mladog glumca/icu: Jovana Miladinov, „Edvard II“
Jovana Miladinov, kao Izabela, nosi predstavu „Edvard II“, na svojim mladalački krhkim, ali pozorišno moćnim plećima, čineći da zastrašujuća zahtjevnost ove fizički, emotivno i psihički vanserijski teške izvedbe djeluje lako i jednostavno, gotovo lepršavo. Ona to postiže najvišim stepenom koncentracije, preciznosti, posvećenosti, glumačke hrabrosti – gotovo drskosti, objavljujući, tako, svoj izniman dar koji će nesumnjivo trajati i u njenim budućim ulogama.
Nagrada „Jurislav Korenić“ za najboljeg mladog reditelja/icu: Žiga Divjak, „Budućnost“
Žiga Divjak, mlad i već potvrđen reditelj, predstavom „Budućnost“ ovjerava svoj status jednog od najuzbudljivijih teatarskih umjetnika na ovim prostorima. S punim povjerenjem u teatar kao kolektivno dejstvo, ali i kao prostor bespoštedne, a u isti mah nježne kritike ljudske nesavršenosti, spreman na vankonvencionalnost svake vrste, pa tako i prevazilaženje konvencija samog pozorišnog čina, Divjak je pripravan na najviši umjetnički rizik, bivajući u isti mah koliko pouzdan dirigent, toliko i nadahnut stvaralac samosvojnog i autentičnog izraza.
Specijalno spominjanje stručnog žirija: „Metro Gaza“
Šta vidimo iz metroa kojim putujemo ispod Gaze? Hiljade malih grobova, hiljade i hiljade malih tijela umotanih u bijele plahte. Hiljade tijela majki i očeva tih malih tijela. Sve je to put kojim nas vozi metro Gaza, a bez namjere da nas natjera da mi to sve i vidimo. Naprotiv, metro Gaza nas vodi na put pun optimizma, na put čarolije, bez imalo sumnje da će naše putovanje imati sretan završetak, da ćemo pronaći našeg junaka za kojim tragamo. A onda shvatimo da je naša iluzija, ustvari iluzija. Da je to samo puki teatar u kom se glumci glođu među sobom, u kom reditelj i glumci ne žele da skupa djeluju, već da svako radi u svom interesu, i da njihove emocije nisu ni približno okrenute prema istom cilju. Pozorište nije tu da bi reklo istinu i izazvalo saosjećanje, već je tu samo i isključivo radi sebe. I onda otkrijemo suzu u svome oku, i shvatimo da nas je to pozorište koje je tu samo radi sebe, uvuklo u sebe i onda opet pred potmulim eksplodiranjem granata, koje kao dolaze iz nekog drugog svijeta vidimo rušenje i opet te grobove. Metro Gaza je bolno ispričana priča, bez namjere da bude bolna. Metro Gaza je pozorište u punom smislu značenja te riječi, a to je sigurno nešto sa čim se ne susrećmo često.
Metro Gaza je predstava minimalizma, nenaglašenih glumačkih i rediteljskih sredstava, prigušene emocije, pitka u pozorišnom smislu, a istovremeno tragična u mjeri da u gledaocu budi buru emocija. Ono što fascinira je što se ono što se želi reći postiže nenametljivošću, “neobaveznošću” i scenskim šarmom koji uključuje i aktivno sudjelovanje reditelja u scenskom dešavanju, dok je gledalac istovremeno svjestan težine i delikatnosti situacije u kojoj likovi bitišu, a na kojoj oni gotovo da ni u jednom trenu ne insistiraju. Sve to preporučuje predstavu Metro Gaza za specijalnu nagradu koja joj, u najmanju ruku, s pravom pripada.
Osim nagrada koje dodjeljuje žiri festivala MESS na svečanoj ceremoniji su objavljeni i dobitnici nagrada koje dodjeljuju medijski pokrovitelji Festivala MESS:
- Oslobođenje – Zlatna maska Oslobođenja za predstavu „Posjeta“, David Iodice
- Radio Sarajevo – “Sound of MESS“ – „Tragudia: Pjesma o Edipu“, Alessandro Serra
Ovogodišnji Festival MESS ugostio je 11 predstava u takmičarskoj selekciji, 4 predstave u programu All Inclusive, 4 predstave na Malom MESS-u, jednu inkluzivnu radionicu, a večeras će se završiti festivalskom premijerom „Uhvati zeca“ prema romanu Lane Bastašić, u režiji Lajle Kaikčije u koprodukciji Narodnog pozorišta Sarajevo i Scene MESS.Osim iz Bosne i Hercegovine, festival je ugostio produkcije iz iz Švicarske, Francuske, Italije, Njemačke, Bugarske, Rumunije, Hrvatske, Albanije, Slovenije, Srbije, Sjeverne Makedonije, Libana i Palestine.
Na otvaranju Festivala uručeni su i Zlatni lovorovi vijenci za doprinos umjetnosti teatra Herve Loichamolu i Lee Delong.
Ovogodišnji, 64. Festival MESS održan je pod motom nezaustavljivi život, slaveći neuništivu snagu životu i otpor pred destrukcijom.